Wilma is een vlotte dame. Niet alleen als persoonlijkheid, maar ook omdat ze de eigenaresse is van een Toyota GT86 uit 2018. Nu is het op zich niet vreemd dat een vrouw in een coupé rijdt, maar opmerkelijk is het wel als je hoort dat Wilma inmiddels 67 jaar is. Toen ze nog bij Toyota werkte is ze een echte enthousiasteling geworden. Tijd voor een gesprek met Wilma.
Het zaadje is geplant
Het is ergens rond 1990 als Wilma Golverdingen een functie krijgt aangeboden als salarisadministrateur bij de Nederlandse importeur van Toyota, Louwman & Parqui. Dit betekende een nieuwe fase in haar leven als werkende moeder en ook de eerste kennismaking met Toyota. In het bijzonder met de Toyota Celica. Ze is op slag verliefd op de blauwgroene coupé uit de T200-serie, die ze – met de ‘kop eraf’ – kan aanschaffen via haar werkgever. “Iedereen vond hem mooi. Ik werd in die auto zelfs achtervolgd door mensen die wachtten tot ik stopte en dan vroegen wat het was”, aldus Wilma.
Hoeveel Celica’s? Geen idee ...
Haar baan bij Louwman & Parqui bood fijne voordelen. “Ik zag nieuwe modellen al voordat ze in de showroom kwamen te staan. Daarnaast kon ik gemakkelijk mijn auto inruilen en kreeg ik dealerkorting”, vertelt Wilma. Ze is de tel kwijtgeraakt over hoeveel Celica’s ze eigenlijk heeft gehad. “Het zijn ongeveer vier verschillende types Celica geweest. Tot de auto in 2006 uit productie ging. Ik denk dat ik zo'n beetje de laatste had.”
Alleen Toyota’s voor Wilma
‘Vreemdgaan’ met een ander model van Toyota is er niet bij voor haar. “Ik heb ooit een MR2 gehad, maar die was voor mij te klein. De Celica was perfect.” Ondanks de productiestop van de Celica in 2006, bleef haar liefde voor coupés. Noodgedwongen shopte ze bij andere merken voor een vergelijkbaar model. “Maar er was altijd wel iets mis met die auto's. Er is gewoon geen andere auto die net zo lekker rijdt als een Toyota”, glimlacht Wilma.
8+6=86
Gelukkig lanceert Toyota 2012 de GT86. Het is de spirituele opvolger van de legendarische Toyota AE86, die in Japan ‘hachi-roku’ wordt genoemd. In het Japans betekent ‘hachi’ acht, en ‘roku’ zes, samen vormen ze 86. In Japan zijn '8' en '6' geluksgetallen. De auto maakte in de jaren 80 en 90 furore met zijn spectaculaire rijeigenschappen. Voor de GT86 geldt hetzelfde: een vlotte motor, achterwielaandrijving, laag zwaartepunt en de focus op rijbeleving. De 2.0-liter viercilinder benzinemotor met 200 pk is een feest voor iedere autoliefhebber. Net zoals de AE86 dat was in zijn tijd.
De perfecte coupé
Dat Wilma 67 jaar is en met pensioen, betekent niet dat ze stil zit. Sterker nog, ze rijdt 35.000 tot 40.000 kilometer per jaar. In 10 jaar heeft ze vier GT86’s gehad. Haar huidige auto is een Thunder Grey GT86. Waarom ze toch iedere keer kiest voor deze sportieve coupé? “De GT86 is gewoon een prachtige auto. Praktisch door de extra stoelen achterin en bovendien betaalbaar en heel uniek. En het is gewoon leuk om zo’n auto te hebben.”
Veel bekijks
Aan aandacht heeft Wilma geen gebrek in haar snelle coupé. “Ik krijg er vrijwel dagelijks leuke opmerkingen over. Zo stond ik ooit bij een stoplicht en een paar jonge gasten vroegen mij het raampje open te doen. Waarna zij hun waardering voor mijn auto uitspraken. “Jullie hadden natuurlijk niet verwacht dat er een oma in zou rijden?” reageerde ik. Ook geniet ze van bewonderaars die foto’s van haar maken. “Ze steken dan hun duim op en ik rijd nog een extra rondje voor ze.”
Nog even wachten
Haar kleinzoon (15) is maar wat trots op zijn stoere oma. “We hebben zelfs met de GT86 over het circuit van Zandvoort gereden”, vertelt Wilma. “Hij stuurt direct en ligt zó strak op de weg. Rijden in deze auto geeft een ontzettend veilig gevoel.” Wat het volgende model moet worden is al wel duidelijk: “De GR86 natuurlijk, alleen moet die nog uitkomen.” Tot die tijd blijft ze met alle liefde rijden in haar GT86. “Ach, ik heb net alle remmen vervangen voor 3.500 euro, maar dat heb ik er voor over. Het is gewoon een onwijs leuke hobby.”